Thursday, July 8, 2010

SedekAH...

Hari ini hari jumaat..maka ramai manusia dan insan yang beragama islam akan bersedekah pada hari..lebih2 lagi masa waktu solat jumaat.Akan diedar-edarkan tabung masjid kesetia sof.. tak tabung yang bergerak, orang yang mengutip tu yang bergerak..

Tapi kebanyakkan orang islam kini, sedekah hanya diaggap sebagai satu ibadah yang remeh. yang sebenarnya iainya membawa kebaikkan yang tida tolok bandingnya. Ada juga yang bersedekah demi untuk mendapatkan nama yang tak seberapa yang tiada ni lai disisi Allah..Secara automatik nilai sedekah tersebut tiada makna bagi disisi NYA..

Maka umat islam kini perlu berubah, yang mana menjadi sedekah tersebut sebagai amalan yang sentiasa dilakukan demi kerana Allah dan itu lah yang terbaik..Tapi perlu diingat jangan kita kerlirukan niat kita semas bersedekah, dan tidak harus dibuat pertimbangan samada untuk bersedakah atau pun tidak, sama ada banyak ataupun sedikit nilai..jika sedekah itu ikhlas kerana Allah akan ada keajaiban dan kurniaan Allah yang tidak disangka oleh manuisa itu sendiri.

Perbuatan sedekah tidak seharusnya sewenang-wenangnay kita laksanakan, maka dengan itu carilah, galilah ilmu mengenai amalan sedekah..dengan cara ini kta umat isalam boleh mengetahu siapa yang layak dan siapa yang harus diberi keutamaan dari memberi sedekah..Secara amnya ada tiga golongan utama yang sepatutnya diber sedekah..

Pertama: Ibu Bapa
Kedua: Surau dan masjid
Ketiga: Anak yatim, fakir miskin dan seangkatan dengannya..

Semoga amalan sedekah kita diterima Allah dan memberi impak kepada kehidupan kita

Wallahualam...

No comments:

Post a Comment

Sila tinggalkan komentar anda.