Tuesday, July 13, 2010

Memberi pinjam tangan...

Pagi-pagi dah keluar dari kolej...lepas makan tekad untuk berjalan kaki ke PPUM..baru jalan sikit dah mengah, maklum la baru lepas makan..hari ini berlaku kejadian yang begitu mengembirakan insan ini walaupun perkara itu kecil, tapi cukup membahagiakan.

Insan ini bercerita dari pagi ya. Insan ini keluar seorang diri, transport ada kalo nak pinjam, tapi tidak menyusahkan orang lain, takut lewat nanti..sampai PPUM rasa leganya, Alhamdulillah sampai juga. Terus ambil nombor, beli paper dan duduk sehingga nombor dipanggil untuk ambil ubat. Bukan insan ini yang sakit tapi, tap mak suruh ambilkan..sepatutnya ambil semalam, tapi tak sempat ada kelas.

Tak sampai sejam pun tunggu, jap je. Kemudian terus balik ke UM rasa kaki ni ringan sangat berjalan. Sampai fakulti mulut ni bercakap sendiri, merungut kereta bukan dari fak ni lebih banyak dari kereta fak sendiri, so parking memang penuh sampai keluar-keluar kereta..Selepas sepuluh tapak berjalan seorang lecture medic menghampiri saya. Lecturer tersebut warga asing yang bekerja disini. dipendekkan cerita lectyrer ni telah berlanggar dengan motor orang, minta tolong dengan saya macam dari translator untuk mereka berdua selelsaikan perkara tersebut. Pemilik motor dan lecturer tidak fasih certain bahasa.

Akhirnya rundingan itu selesai dengan sedikit pembayaran yang munasabah pada pandangan saya.Yang penting masing-masinh happy.. Jika difikirkan semula jarang sekali kita boleh dapat peluang ini untuk membantu orang lain, lebih-lebih lagi rundingan masalah tersebut melibatkan bahasa yang berbeza. Pengajaranya..sebagi manusia kita tidak boleh bersandarkan diri kita selalu, jika memerlukan pertolongan orang lain, mintalah, tak jatuh air muka pun..yang penting jangan terlalu bergantung harap kepada orang lain...

No comments:

Post a Comment

Sila tinggalkan komentar anda.