Saturday, July 10, 2010

Israk Mikraj..Satu Peristiwa

Bulan rejab sudah hampir ke penghujung, semua mungkin sudah mengetahu telah berlaku satu peristiwa besar pada bulan ini iaitu Israk mikraj..dimana Allah mengangkat Nabi kita Muhammad SAW dengan buraq, dan dijalankan dari mekah ke baitulmaqdis..peristiwa ini bukan satu mitos ataupun lagenda..ianya mesti dipercayai dan di imani kerana ianya mempunyai kaitan rapat dengan akidah kita sebagai seorang muslim..

Selama ini sudah banyak diperdengarkan diceramah-ceramah samada disurau, masjid dsb..tapi kebanyakan lebih menekankan penceritaan kesahan peristiwa ini samada ianya berlaku ataupun tidak, melalui gabungan sains moden dan Al-quran..tapi adakah kita sedar, bahawa perkara ini tidak perlu kita perbahaskan secara meluas kerana ini salah satu kekuasaan Allah yang kita wajib percaya bahawa peristiwa ini benar-benar berlaku. Disini akan diperlihatkan kita sejauh mana keimanan kita kepada Allah s.w.t.

Disaat mendengar peristiwa ini dari kita kecil sampai kita dewasa, adakah benar-benar peristiwa ini memberi pengajaran kepada kita tentang disebalik kejadian yang telah berlaku tersebut.. Kejadian ini banyak diceritakan didalam Al-quran dalam surah Al-Israq dari ayat pertama lagi. Didalam surah ini diceritakan bagaimana perintah solat yang wajib dilaksakan, selain itu juga ada menceritakan tentang satu bangsa yang dilaknati oleh Allah iaitu yahudi yang berkait rapat dalam perjalan Rasulullah..Selain itu juga bagaimana penerimaan bangsa Quraish ketika itu apabila diberitahu sendiri oleh Nabi Muhammad saw.. dan ketika hanya itu Abu Bakar sahaja yang membenarkan peristiwa tersebut..

Disini kita dapat lihat betapa besarnya ucapan dan kata-kata Rasulullah saw dimana sahabat baginda terus mempercayai seratus peratus, walaupun mendapat ejekan daripada kaum yang jahil ketika itu.

Saya terdengar pengakuan benar dari seorang pendengar radio IKIM. Dimana beliau ini telah masuk islam sejak lima tahun dahulu. DJ IKIM ini meminta beliau menceritakan bagaimana peristiwa Israk Mikraj ini mempengaruhi dan kesanya kepada kehidupan beliau. Beliau mengatakan, sebelum beliau masuk islam, beliau ada bertanya tentang perintah solat yang dikhabarkan melalui Al-quran kepada seorang sahabat. Beliau minta diterangkan bagaimana tentang perjalanan perintah solat tersebut. Selepas beliau mendengarnya, dengan serta merta beliau telah membuat keputusan untuk memeluk islam..alangkah besarnya kekuasaan Allah, dimana dengan peristiwa ini sahaja telah membuka hati seorang yang bukan islam untuk memeluk agama islam. Tapi kita lihat diri kita, masyarakat kita, bagaimana? Keputusan ditangan kita, perubahan tersebut adalah titik tolak kejayaan kita dalam menuju keredhaan Allah..Insyallah..

No comments:

Post a Comment

Sila tinggalkan komentar anda.