Tuesday, November 9, 2010

Tukar Nama Lagi...


Insha Allah ini adalah nama yang saya rasa terbaik di atas blog insan kerdil ini.. banyak kali juga tukar-tukar tiada yang menepati citarasa..

Akhirnya..selepas berakhirnya pembacaan kisah sejarah pejuang beliau.. ambil keputusan pinjaman nama ni.. agar dapat kita sama-sama merasai perjuangan beliau.. yang banyak kita boleh ambil iktibar.

Sultan Muhammad Al-Fateh yang di riwayatkan oleh Rasullullah kita sebagai ketua yang baik, mempunyai tentera yang baik dan rakyat yang baik.. maka tertawanlah kota Konstantinepal semasa dibawah pemerintahannya..

Walaupun mempunyai kedudukan yang sangat tinggi dalam Kerajaan Uthmaniah tetapi sangat kuat beragama, paling rendah diri dengan sifat ketakwaanya dikalangan orang bawahanya.. Jika dibaca kisah perjuangan beliau ada gelak ketawa, dan dalam masa yang sama menitiskan air mata.. kerana tindakan dan keputusanya...

Jika ada kesempatan kita sama-sama membaca kisah-kisah sejarah pemimpin agung Islam yang mana boleh mengaktifkan roh Jihad kita Kerana Allah...Allahuakbar....

No comments:

Post a Comment

Sila tinggalkan komentar anda.