Friday, November 26, 2010

"Exam" Allah Penebus Dosa..

Melihat kan sahabat yang yang dua tiga hari lepas sudah berbeza kini, Alhamdulillah sihat tubuh badanya apabila lepas melalui "Exam" Allah.. ini bermakna dua exam sahabat nie lalui, 'exam' dari Allah dan exam daripada manusia, tapi hakikatnya dua-dua datang dari Allah..

Kembali kepada sahabat saya yang selepas pulang sahaja dari kampung, telah mendapat ujian Allah, nikmat kesihatan ditarik sebentar oleh Allah untuk diuji keimananya kepada Allah iaitu ujian kesakitan, melihatkan seperti susah hendak bangun apabila sudah baring, bila nak duduk mesti nak baring juga, macamana tu, sandar je la mana yang patut..kesian diperhatikan hanya tolong mana yang mampu..

Pada ketika itu nak study punya pasal sahabat masih nk study juga, tapi atas katil..alamatnya..nk study nak taknak je, kejap2 bangung-bangun..tengok note, tertidur balik..letih agaknya..pastu menangung kesakitan lagi..otak dalam kepala pun munkin tak dapat mendalam untuk berfikir..

Apabila azan berkumandang disurau..agak lewat dia sadar, dan agak lewat dia buka matanya untuk melawan musuh Allah dalam ujian tersebut..masih digagahkan juga, di kuatkan kudrat untuk berjalan ke surau, walaupun perlahan.. naik tangga pun macam orang tua..selepas sembahyang..pergi ketempat paling belakang baring sambil terkumat kamit, mungkin berzikir agaknya..dah lama tu tertidur..sampai azan seterusnya..Masya Allah.. masih ada lagi kekuatan yang Allah berikan, walaupun bertarung dengan kesakitan...dan Exam..

Sepengatahuan saya mungkin esok atau lusa sahabat exam, bila diberitahu exam paper lusa..Allahmdulillah sahabat kini sihat walaupun taksepenuhnya.. masih seperti dahulu walaupun sakit ke, sihat ke,,tetap masih Allah diharapkan penunjuk jalan...

Bagaimana dengan kita..kita manusia ni baru dapat sedikit ujian , "sudah mula menyemburkan api ke langit" (ni lebih kurang macam pepatah) maksudnya mengeluh...mengeluh dengan siapa kita sebenarnya.. Kita tidak sedar, kita sebenarnya mengeluh dengan Allah, bila kita mengeluh sepertinya kita tidak bersyukur dan redha atas apa yang di ujian kan kepada kita.. Ingatlah kita hidup tak lama..esok lusa, kot-kot lepas kita exam, baru menghabiskan perkataan terakhir kita di kertas peperiksaan, kita telah dijemput oleh Allah..Waallahualam..

"Manusia yang paling Bijak, adalah Manusia yang selalu mengingati Mati"


No comments:

Post a Comment

Sila tinggalkan komentar anda.