Tuesday, October 5, 2010

Muslim Super..


Assalamualaikum w.b.t. hampir sudah sebulan Aidilfitri baru nak menjengah ke Blog sendiri, sebelum ni pergi baca blog orang..tapi apakan daya terlalu banyak kerja yang perlu disiapkan dan perlu diutamakan, sampaikan nak taip dalam blog dah tidak ada idea nak dicurahkan.. insyallah kali ini akan sedaya upaya untuk laksakanya..walaupun dalam masa yang singkat..masa yang diperuntukkan adalah setengah jam..macam periksa pulak..sebenarnya ada assignment perlu dihantar minggu depan..so, kena pandai-pandai bahagi masa..

Imam Hasan Al-Banna ada mengatakan bahawa:"Kerja yang perlukan kita laksanakan adalah lebih banyak dari masa"

Renung-renungkanlah ayat diatas ini, walaupun ayat nya pendek, tapi cukup mendalam maksudnya. Ayat ni baru saya dapat dati sebuah novel yang cukup baik dibaca mengenai dakwah atau tarbiah dari seorang hamba dalam bidang sukan iaitu novel 'VT' [(tak habis baca pun lagi :)]

Berbalik semula kepada tajuk post kali ini 'MUSLIM SUPER' tajuk yang agak jangal didengar dalam satu kuliah umum yang seminggu lepas diadakan..nak tahu la apa benda muslim super yang disampaikan sendiri oleh bekas pelajar UM sendiri.

Pertama sekali untuk fasa yang pertama apa yang perlu dikuasai bagi mencapai matlamat ini, mudah sahaja kuasai ILMU, tapi ilmu apa..? ILMU SENYUM + ILMU IKHLAS...kenapa ilmu senyum perlu kita kuasai..senyum adalah salah satu identiti kita sebagai seorang muslim, kerana senyum itu sedekah..tapi nanti ada orang kata.."kenapa engkau ni senyum dari tadi, dah buang tabiat" apa kita nak jawab, senang je, "aku senyum kerana aku bangga aku sebagai seorang muslim, dan aku senyum kerana aku seorang muslim" sedapkan bunyinya..itulah yang terbaik bagi seorang muslim, tapi berapa banyak yang mampu melaksakan, kadangkala tu lupa kita nak senyum :) tapi pastikan kita senyum atas perkara niat kerana ALLAH bukan kerana benda yang melalaikan..

Ilmu kedua yang perlu dikuasai untuk menjadi muslim super, kuasai ilmu Ikhlas.. wah.. ni bukan senang nak dapat tapi insyallah boleh dikuasai dengan bagaimana, dengan cara kita fahamkan diri kita sendiri atas perkara yang memberikan kita kebaikan. Dengan kefahaman tersebut baru semangat tu ada dan lebih mudah kita melakukan suatu perkara, dan hasilnya akan mendatangkan keikhlasan kepada Allah pada diri kita yang kerdil ini..insyallah setakat ni saja jari jemari ini singgah taip kat blog sendiri..masa pun dah cukup,,nanti sambung lagi..banyak benda nak taip, tapi dengan usaha yang sedikit ini menjadikan kita lebih konsisten dalam menjalankan tanggungjawab kita sebagai seorang muslim, seterusnya menjadi MUSLIM SUPER..insyallah wallahualam...Bersambung...:)

No comments:

Post a Comment

Sila tinggalkan komentar anda.