Saturday, October 30, 2010

‘Attitude’


Sebelum perkara ini hilang daripada fikiran saya, lebih baik diterjemahkan untuk tujuan perkongsian. Insyallah dapat member manfaat kepada semua dari walaupun ianya sumbanganya kecil.

Dalam kelas tutorial ‘International Business Management’ sebelum ‘test’ yang kelima bermula..Pensyarah kami yang cukup berdedikasi dalam melaksanakan tugasnya mendidik Bukan tu sahaja, bertindak sebagai pentazkirah yang bagi saya cukup saya kagumi. Ini adalah antara pensyarah yang bukan sahaja mengajar sahaja tapi sambil mentarbiah akhlak..tapi tidak semua student tahu akan hal tersebut.

Tazkirah dia kali ni J..berkenaan ‘Attitude’ atau orang melayu panggil sikap.. Orang bijak pandai ada mengatakan saya tak ingat namanya…bunyinya lebih kurang macam ni.. “Kamu akan melihat islam itu di Negara barat bukan di Negara Islam” ayat dia lagi sedap..tapi tak ingat.. bukan bermaksud Negara Islam akan ujud di Barat tapi berkemungkinan akan boleh berlaku, tetapi bagaimana amalan baik yang ada pada Islam dilaksanakan disana, yang kita di Negara Islam tidak laksanakan, yang sepatutnya kita laksanakan untuk menunjukkan Islam itu indah. Tapi malangnya ianya sangatlah kurang kurang.

Sebagai contoh disalah satu Negara barat.. ada seorang ni nak naik bas, semua sedia maklum kan, nak naik bas kena ada duit kecil, tapi orang ni duit dia besar..tapi apa yang dibalas pemandu bas tersebut, dia kata naik dulu esok-esok kalo naik bus lagi bayar la sekali..nampak bagaimana dia menjaga orang lain dalam masyarakat dia, dia percaya dengan masyarakat mereka, padahal mereka bukan Islam..mereka jaga hubungan mereka sesame manusia..

Lagi satu di Jepun, lagi unik..kalau barang kamu tertinggal di suatu tempat, bila kamu datang balik, barang tu ada ditempat yang sama, tidak siapa yang usik..dekat sini, harapan la nak dapat macam tu, pantang lepa, tak sampai 5 minit kot..hilang dari pandangan barang milik kita…pelikkan..mereka di Jepun jaga etika mereka, perkara tersebut seperti budaya mereka..lagi contoh dalam menjaga kebersihan..lagi ketara perbezaanya..negara yang bukan Islam lebih mengamalkan budaya Islam dalam komuniti mereka perbanding dengan kita dalam Negara Islam… contoh bandingkan sungai kita di Malaysia ni dengan sungai yang dijaga di Negara barat…

Maka kita sebagai generasi baru yang bakal memimpin apa tanggungjwab kita..ada ke tunggu dan lihat tanpa apa tindakan? Maka perubahan tersebut bermulanya dari diri kita sendiri, kita ubah diri kita sendiri dalam membina nilai sikap yang baik yang mampu mempengaruhi orang lain untuk melakukan perubahan… dalam masa yang sama terapkan asas keislaman yang kukuh dalam diri kita sebagai Umat Islam sebagai Khalifah dimuka bumi ini..Maka Integriti perlu kita bina, budaya Islam kita terapkan ..tidak ada maknanya kehidupan manusia yang memiliki semua kekayaan didunia tapi nilai sikap masih ditahap menyedihkan dan teruk..

PM kita sebelum Najib ada menyatakan “ Kita mempunyai infrastruktur dan kemudahan yang ‘First Class’ tapi mentaliti kita masih ditahap ‘Third Class’ “ Wallahualam…

1 comment:

Sila tinggalkan komentar anda.