Tuesday, October 12, 2010

Muslim Super siri 2


Alhamdulillah berkesempatan untuk sambung semula perkongsian saya dalam tajuk Muslim Super siri 2..:) berdasarkan apa yang sempat saya catatkan dalam buku usang saya ni..secara asasnya ianya sebenarnya sangat berkait rapat berkenaan dengan hati..jadi maksudnya hati seorang muslim itu kena bersih..atau dengan kata lain manusia itu kembali kepada fitrah yang satu kualiti yang perlu ada dalam diri seseorang bernama manusia yang mulanya asal usul penciptaan kita yang paling berkualiti...

Seterusnya kenapa kita perlu hidup..dan apa matlamt kita hidup sebenarnya...manusia sudah hidup sejak nabi adam lagi..dan matlamatnya daru dulu hingga kini tetap sama..dan matlmat tersebut sebenarnya adalah amanah dan tanggungjawab yang perlu dilaksanakan..tetapi berapa ramai manusia yang mampu lakukan dan laksanakan dengan sempurna..

Kemudian..ha... 'check' semula ibadah kita, adakah sudah betul-betul sempurna seperti yang RasuluAllah telah ajarkan kepada kita terutama dalam bab solat... Berkaitan ibadah..tanpa ibadah hati kita akan lesu..dah bertambah lesu jika ibadah tersebut tidak berlandas kan hukum yang sewajibnya kita sebagai muslim ketahui..berusaha memperbaiki ibadah kita..ini kerana selagi mana kita masih dimuka bumi ini..kita masih lagi belum dianggap sempurna..dan sempurna itu hanya milik Allah..maka teruskan belajar dan belajar..terutama Ilmu yang berkaitan dengan agama islam walaupun kita telah mengetahui sebagai peringatan..disini kita perlu tanya iman kita..apakah iman kita sudah mencapai tahap mencintai Allah s.w.t..

Disini kekuatan rohani perlu kita tingkatkan bukan semata-mata pergi ke kem yang dianjurkan..tetapi bagaimana mendidik diri sendiri..dan sentiasa istiqamah dijalan-Nya..salah satu cara untuk menguatkan rohani adalah..dengan menjaga solat berjemaah..saya yakin dan pasti tak semua dapat laksanakan dengan sempurna..termasuk diri blog ni..yang sentiasa lupa selalu..apa nak jadi ntah..

Segelintir manusia..tidak segelintir rasanya mungkin ramai..yang menyatakan ibadah itu hanya didalam solat..ibadah merangkumi semua nilai dan praktikal dalam kehidupan kita.., yang menyusahkanya adalah diri kita sendiri.. Ruang lingkup ibadah adalah syumul, aspek kehidupan, dan seluruh anggota tubuh kita berkait rapat dengan ibadah..selagi mana Allah redha dengan berbuatan kita,,selagi itulah ianya dikira ibadah,,senang kan..tapi susahnya nak buat termasuk diri yang tengah taip blog nie.. Maka sebagai seorang muslim sama-sama kita koreksi diri..menganalisa rohani...muhasabah tindakan...mempositifkan minda..untuk menerima dan menelan setiap teguran dan mengakui kesilapan yang kita lakukan samaada ianya sengaja dilakukan ataupun tidak...insyallah...waallahualam..bersambung lagi...:)


No comments:

Post a Comment

Sila tinggalkan komentar anda.