Saturday, February 26, 2011

Syabab mencari Kekasih Agung


Ada seorang pemuda, telah mendapat tawaran untuk melanjutkan pelajara ke luar negara. Bersemangat pemuda itu menimba ilmu dinegara orang putih (bahasa kampung). Apabila pemuda ini sampai dan menjejak kakinya di negara tersebut, kehidupannya sama sepertimana dia berada di negara asalnya.


Dijadikan cerita, setelah beberapa lama kemudian kehidupanya semakin lama semakin berubah dan bebas. Kisah ini diceritakan oleh pemuda tersebut, apa pemuda itu kata “ sepanjang saya berada di negara tersebut, boleh dikatakan tiada satu dosa pun yang saya tidak pernah buat, saya bebas melakukan apa2, tanpa ada sesiapa yang boleh menghalang saya”. Lihatnya bagaimana pemuda itu begitu cepat berubah dengan persekitaran, seharusnya bukan persekitaran yang mengubah manusia, tetapi manusia yang mengubah persekitaran agar lebih baik lagi. Kemudia pemuda ini menyambung kisahnya lagi “kadang-kadang tu, selepas saya membuat dosa, disudut nun jauh dilubuk hati saya timbul perasaan serba salah, yang menyebabkan ketenangan dan kebahagian itu tidak ada dalam kehidupan saya. Apa yang saya buat, saya akan telefon kawan-kawan saya macam biasa, ajak keluar minum arak, mungkin akan tenang diri saya ini, tapi tidak juga, malah lebih teruk lagi ada”.


Kemudian Pemuda ini berfikir, lama juga berfikir katanya “Aku teringin nak pergi masjid, sudah lama aku tak menjejak kesana”. Disaat dia duduk sekejap didalam masjid itu, ketenangan yang dia cari selama ini, rupanya disini lah tempatnya di Rumah Allah, Masya Allah betapa kuat kuasa hidayah, dengan hanya niat pemuda ini untuk masjid, Allah telah memasukkan nur hidayah kedalam hatinya.


Kepada pemuda-pemudi, selagi mana kita masih berpeluang mencari Kekasih, cari lah Dia. Jika hari itu Allah telah menentukan kita dijemput oleh-Nya dengan dosa banyak yang banyak kita telah kumpulkan dan mungkin pada masa itu tiada peluang bagi kita untuk mencari Kekasih yang sebenarnya



No comments:

Post a Comment

Sila tinggalkan komentar anda.